måndag 15 april 2013

Korrespondens med SVT Gomorron Sverige 15/4

Brev till Lotta Skoglund, planeringsredaktör för Gomorron Sverige, kl 10.00:

Hej Lotta

När jag läser programtablån för Gomorron Sverige 15/4 ser jag ett inslag på 6 min (som blev 3 min i realiteten) om sista dagen för ansökan till högskolan. När Du ställde in medverkan av mig och Mathleaks, så angav Du som skäl att denna sista dag skulle kräva så mycket tid att vårt inslag inte skulle få plats. Jag får inte detta att gå ihop, då inslaget om sista dag för ansökan bara är 6 (3) minuter långt. Kan Du förklara detta för mig? Min fråga är åter om KTH kontaktat SVT med anledning av min annonserade medverkan?

Vänligen, Claes



Brev från Lotta kl 16.07:

En gång till, KTH har inte hört av sig och vi skulle inte bry oss om det i vilket fall.

Förutom antal minuter så ville vi inte ha två inslag om utbildning samma dag. Men vi jobbar på att få in dig framöver.

Lotta

Brev från Lotta kl 16.11:

Vi har inte fått något samtal från KTH och vi skulle inte bry oss om det om det kom. Vi gör självständiga bedömningar och mixen i programmet spelar stor roll. Två inslag om utbildning samma morgon ville vi inte ha. Du kan vara övertygad om att vi hör av oss när vi ser en öppning.

Lotta

Brev från mig till Lotta kl 17.08:

Hej Lotta

Jag har skrivit och frågat Ewa Lundin, chef för Gomorron Sverige, om KTH kontaktat SVT med anledning av min planerade medverkan, men inte fått något svar på min fråga. Kanske Du kan fråga Ewa om så skett eller ej och sedan meddela mig svaret?


Vänligen, Claes

Brev från Ewa Lundin, chef för Gomorron Sverige, kl 17.30:

Hej
satt i olika möten hela dan och hade ingen riktig koll.
försöker svara i morgon. hoppas ok
ewa


Brev till Ewa kl 17.37:

Konstigt svar. Du måste väl veta om Du som chef har kontaktats av KTH? Men jag inväntar besked imorgon.
Claes

Inget svar från Ewa 16/4 trots flera påminnelser: Kan det verkligen vara så att chefen för Gomorron Sverige inte har någon riktig koll? Kan det verkligen vara så att Ewa vägrar svara på min enkla fråga? Och om Ewa vägrar svara, vad betyder det?

Inget svar från Ewa kl 18.00 17/4 trots ytterligare påstötningar: Ewa svarar inte i telefon eller på email. Har Ewa gått under jord? Är det "public service" när chefen för Gomorron Sverige gömmer sig? Varför tog inte Ewa kontakt med mig för själv bilda sig en uppfattning? Ingår det inte SVTs uppdrag att stå emot påtryckningar från olika makthavare i vårt lilla land? Eller vad säger Du Ewa?

Fortsättning följer i post 17/4.


7 kommentarer:

  1. På vilka grunder kallar du detta KTH-Gate*3*? Vad har du för bevis för att KTH är inblandade?
    Per-Albin

    SvaraRadera
  2. Grunderna framgår av min rapportering av det inträffade. SVT förnekar inte att kontakt tagits från KTH. Indicierna är starka för att så skett och min medverkan är de facto inställd trots försäkran från SVT att så icke skulle ske. Det angivna skälet att ställa in, 3 min rapportering om sista dagen för ansökan till högskolan, saknar mening. Men jag kan inte ensam agera polis eller bevakande press eller akademi som värnar om att fritt uttrycka tankar. Om ingen annan än jag bryr sig, så blir KTH-gate3 samma trista repression som KTH-gate1 och 2.
    Så vad är Ditt intryck Per-Albin? Är det jag eller KTH som är ute och cyklar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte dra någon slutsats ur det underlag som finns för närvarande. Men jag uppfattar SVT:s svar som uppriktiga och att man önskar ha dig med i morgonsoffan. Som som du 'ligger på' SVT kan det sluta med att man drar tillbaka sin inbjudan. Och vad har du uppnått då?
      Du borde ha legat lågt ett tag och gett SVT chansen att återkomma.
      Per-Albin

      Radera
    2. Det var jag, Per-Albin som postade ett svar nyss. Jag glömde signera ..

      Radera
  3. nu frågade du Per-Albin men mitt intryck är att det är du som är ute och cyklar.
    både svt och sandra di rocco har förnekat kontakterna.
    du övertolkade en enkel tablåändring (tror det eller ej för svt är ditt inslag i debatten om matematik inte den mest intressanta saken som finns utan en bland 100 andra)

    det enda kontakt "från kth" som har förmodligen gjort så att du inte kommer att delta i gomorron sverige aldrig någonsin är alla dessa brev som har skickats med signatur "prof em i tillämpad matematik kth".

    SvaraRadera
  4. Utredningen fortgår. Chefen för Gomorron Sverige Ewa Lundin, som tog beslutet att ställa in, förnekar inte att kontakt från KTH påverkat beslutet. Att underställda förnekar är inte konstigt eftersom chefen inte behöver redovisa grunderna för sitt beslut. Därför är det avgörande vad chefen säger, och speciellt besvärande om chefen tiger i garderoben. Om det nu inte hade varit sant att KTH agerat, hade hon ju bara behövt säga det. Men Ewa är omöjlig att nå för kommentar och tiger. Du kan ju själv försöka få besked av henne eftersom Du engagerar Dig i frågan. Jag håller med om att det som verkar ha inträffat kan verka näst intill otroligt för en utomstående, men eftersom jag har erfarenhet av tidigare liknande aktioner av KTH mot min person och arbete, så verkar det otroliga trots allt kunna inträffa. Det är lätt att med skocken ropa bääh, men svårare att gå emot för det man anser vara rätt.

    SvaraRadera
  5. Per Albin: Godtrogenhet är ingen dygd, vare sig i vetenskap eller politik. I båda fallen måste man förstå vad som ligger bakom symboler och ord.

    SvaraRadera